Cum să ai mai multă răbdare și să nu te mai enervezi din orice

Cum să ai mai multă răbdare și să nu te mai enervezi din orice

Ți s-a întâmplat vreodată să-ți vezi de treburile tale, să te simți destul de bine și, dintr-o dată… un lucru mărunt și neimportant îți apare în cale și îți strică toată ziua? Nu știi la ce mă refer? Vorbesc despre acele momente de genul: ai rămas fără cafea, ești la volan și un șofer îți taie calea fără semnalizare, autobuzul întârzie, ți-ai uitat umbrela acasă, cineva a uitat să-ți mulțumească pentru gest, etc. Enervant, nu? Dar dacă ai avea răbdare, ai depăși cu ușurință aceste momente.

Obișnuiam să las aceste lucruri mărunte să mă deranjeze la culme. Dar știi ce? Dacă mă enervez și sunt frustrat nu câștig nimic. Doar îmi fac singur viața mai grea.

Cu timpul am învățat că există modalități mai bune de a-mi gestiona ieșirile nervoase. Dacă te-ai întrebat vreodată cum să nu lași lucrurile mărunte să te afecteze și să capeți mai multă răbdare, am pentru tine câteva sfaturi.

Cu puțină răbdare ajungi departe…

Dacă vrei cu adevărat să nu te mai simți furios/furioasă, frustrat(ă) și deranjat(ă) tot timpul, cel mai bun mod de a începe este să te uiți în interior. Ce se întâmplă în viața ta sau în mintea ta care te afectează atât de mult? Cu siguranță vei găsi ceva îngropat adânc în suflet care face dificilă reglarea emoțiilor.

Știu pentru că am trecut prin asta, dar după multă chinuială și autoreflecție, în primul rând am învățat că sunt lucruri pe care pot să le fac pentru a nu mă mai lăsa atât de afectat. Este un proces în două părți: controlul emoțiilor atunci când simt că ceva mă afectează și, de asemenea, explorarea sinelui, astfel încât să am mai multe șanse ca pe viitor să nu mai las lucrurile mărunte să mă afecteze.

Moduri practice de a nu mai lăsa lucrurile mărunte să te afecteze

Atunci când vorbim despre răbdare, un accent important cade pe așteptare. Altfel spus, pe felul în care experimentezi timpul în mod subiectiv.

Răbdarea nu trebuie confundată însă cu așteptarea! Pentru că poți fi neliniștit(ă) când aștepți ca ceva să se întâmple. Poți aștepta cu nerăbdare, cu anxietate sau chiar cu groază. Indiferent dacă îți dorești să se întâmple evenimentul așteptat sau te înspăimântă până în măduva oaselor, felul în care parcurgi acest interval de așteptare scoate la iveală atât natura ta cât și eventualele probleme emoționale de care poate nu ești conștient(ă).

Oricare ar fi situația, ideal ar fi să aștepți cu calm, fără să lași lucrurile mărunte să-ți afecteze zilele. Mai jos regăsești câteva moduri practice care să te ajute să nu te mai lași afectat(ă) atât de ușor.

Rezistă impulsului de a te plânge

Am învățat că cel mai rapid mod pentru a împiedica ceva să te afecteze este să nu te plângi. Crede-mă, știu că este mai ușor de spus decât de făcut. Știu că acest lucru contravine credinței populare, cum că ar trebui să „nu ținem în noi” și „să ne manifestăm emoțiile”.

Este normal să ai sentimente negative, dar din experiența mea, când te plângi în mod repetat situația tinde să se amplifice. Pentru că atragi atenția asupra problemei și o faci mai mare decât trebuie să fie. Și totuși, ai grijă să nu treci în extrema pozitivismului toxic.

Acum, ca să fiu complet sincer, încă mă lupt cu asta. Experiența m-a învățat că plângerea este mai mult un reflex decât orice altceva. Ceva ce făceam (încă mai fac, dar mai rar) fără să gândesc. Și recunosc, este un obicei greu de schimbat. Dar cu cât acord mai multă atenție momentelor în care vreau să mă plâng, cu atât mă opresc mai ușor. Trebuie depus efort la început dar, cu răbdare, devine mult mai ușor să scapi de acest impuls.

Nu mai încerca să găsești în permanență motive ascunse

Uneori citesc prea mult printre rânduri, mai ales când nu am dormit suficient sau mi-e foame.

Ca să mă exprim mai clar, o să folosesc o brioșă pe post de exemplu: „M-am enervat că cineva a mâncat ultima brioșă fără să-mi ofere și mie măcar una”. Dacă citești prea mult printre rânduri poți înțelege că nimeni nu s-a gândit la sentimentele mele. Și am făcut asta în trecut, chiar destul de des. Luam totul mult prea personal. În exemplul de mai devreme, cel mai probabil brioșa era atât de bună încât a sărit singură în gura cui s-a nimerit.

Indiferent de motivul pentru care n-ai apucat să guști dintr-o brioșă, ține minte că nu poți controla lucrurile care ți se întâmplă. În schimb, poți controla felul în care reacționezi. Poate nu pare întotdeauna corect, dar cu cât lași lucrurile mărunte să te afecteze mai puțin, cu atât vei fi mai fericit(ă).

O modalitate rapidă și ușoară de a fi mai puțin afectat(ă) este reformularea situației.

Încearcă să nu mai citești atât de mult printre rândurile oricărei situații. Încearcă să nu mai cauți mereu motivele ascunse ale celor din jurul tău. Nu toți îți vor răul. Ce-i drept, nu toți îți vor binele. Ia lucrurile ca atare. Ține cont că natura umană este una egoistă. De cele mai multe ori, lumea nu se gândește la tine pentru că este prea ocupată cu propriile nevoi. Acordă atenție lucrurilor care te deranjează și reformulează-le în cele mai simple forme. De exemplu:

În loc de „Servirea din acest restaurant este de toată jena! (M-am revoltat!)”, încearcă să reformulezi astfel: „Sunt supărat pentru că chelnerița mea a uitat să-mi umple cafeaua. (Dar nu-i mare lucru)”

În loc de „Nimeni de aici nu mă respectă. (Stau la birou și mă enervez)”, încearcă „Sunt supărat pentru că am pus o întrebare pe email și nu mi-a răspuns nimeni. (Atenție slabă la detalii, e luni dimineața la ora 8.)”

Când alegi să nu mai cauți printre rânduri și să iei lucrurile ca atare, alegi să nu mai lași lucrurile mărunte să-ți strice ziua.

Și mănâncă o brioșă! Nivelurile scăzute de zahăr din sânge nu sunt bune pentru nimeni.

Alege compasiunea

Dacă te simți enervat(ă) din cauza cuiva, fie că este un membru al familiei sau un simplu coleg de muncă, poți lupta împotriva acestor sentimente dacă ai răbdare și alegi compasiunea față de el/ea.

Deși este ușor să te enervezi pe oameni, nu este niciodată un sentiment plăcut. Uneori ai un motiv întemeiat, alteori nu. Dar dacă nu vrei să fii victima iritabilității extreme, urmează acest sfat: Când cineva îți trezește un sentiment de supărare, de enervare sau de furie, încearcă să ai gânduri umanizante despre acea persoană.

Totul devine mai frumos când suntem plini de compasiune în viața de zi cu zi. Data viitoare când te enervezi pe cineva, mută-ți atenția de la orice a făcut ca să te supere și, în schimb, gândește-te la povestea sa. Nu pentru a găsi o justificare, ci pentru a înțelege că felul în care se comportă nu ți se datorează ție, ci mediului în care a crescut și s-a dezvoltat. Adu-ți aminte că persoana care te-a enervat este o persoană reală, cu sentimente și lupte la fel ca și tine. Și poate nu știe cum să le facă față.

Renunță la așteptări(le prea mari)

Când mă trezesc, îmi fac adesea o imagine clară despre cum sper că îmi va merge ziua. Dar, în realitate, uneori viața se pune în cale și ziua respectivă se transformă într-o dezamăgire totală. La job sunt inundat de email-uri, sunt asaltat de hârtii, apar mereu urgențe urgente, etc. De ce îmi imaginasem eu că ziua asta va fi diferită?

Când se apropie seara, tentația de a cataloga ziua drept „o zi proastă” este mare. Când ai speranțe mari și lucrurile nu merg așa cum ai planificat, dezamăgirea poate fi atât de mare încât orice lucru mărunt te poate afecta.

Ce am învățat cu trecerea timpului? Că așteptările mele prea mari mi-au întunecat realitatea situației.

Ce am făcut? Am renunțat la a-mi mai seta așteptări prea mari, nerealiste. Am învățat să iau anumite lucruri ca atare. Am învățat să cataloghez anumite fenomene drept „must have / must do”. Am avut nevoie de mult timp și o doză considerabilă de răbdare, dar în cea mai mare parte am reușit.

Am ajuns să nu mai las câteva ore proaste să-mi strice restul zilei.

Când ajung acasă încerc să las în urmă tot ceea ce m-a afectat înainte. Și am observat că, deși ziua poate începe prost, ea nu trebuie să se și termine așa. Trebuie doar să am răbdare și să nu uit că mai este timp suficient pentru a schimba lucrurile.

Ziua se poate termina cu bine numai dacă alegi să nu te mai lași afectat(ă) de lucrurile mărunte. Pentru că orice altceva în afară de pacea interioară, de casă și de familie este un lucru mărunt. Ține minte această comparație data viitoare când te gândești cum îți va fi ziua!

Nu mai lăsa așteptările prea mari să-ți afecteze starea, ziua, viața!

1 Comment

  1. […] tine, nu o face! În schimb, păstrează gândurile pentru tine și încearcă să le izolezi. Învață să-ți păstrezi calmul. Așa vei experimenta bucurie alegând pacea într-o situație […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *