Cum poți să treci peste barierele psihologice?

Cum poți să treci peste barierele psihologice?

Cât de des te-ai trezit în următorul scenariu? Ți-ai stabilit un obiectiv. Ai aflat ce trebuie să faci pentru a atinge acest obiectiv. Ai creat un plan de acțiune. Ești gata să începi de luni. Dar când vine ziua să începi, ceva te oprește, ceva te reține și nu fizic, ci mental. Destul de des, atunci când plănuim să facem schimbări pozitive în viețile noastre, ne lovim de barierele psihologice pe care ni le-am construit de-a lungul timpului.

Ce sunt barierele psihologice?

Barierele psihologice sunt stări emoționale specifice ale unei persoane, de cele mai multe ori acestea fiind asociate cu experiențe negative cu impact puternic, marcant.  Aceste stări emoționale sunt însoțite adesea de un sentiment de nemulțumire de sine, respingere de sine și stimă de sine nejustificat de scăzută, ceea ce duce adesea la conflicte intrapersonale, frică patologică, rușine, anxietate și sentimente de vinovăție nejustificată.

Aceste bariere nu permit persoanei respective să avanseze într-un demers pe care și-l dorește cu adevărat, dar… mereu apare câte un motiv pentru a nu face pași în direcția dorită.

Barierele psihologice sunt niște sentimente subiective, acestea fiind diferite de la o persoană la alta. Cu toate acestea, ne putem gândi la câteva exemple generale de la care fiecare poate pleca cu o analiză proprie pentru a descoperi ce îl/o împiedică din a face ceea ce-și dorește.

Exemple de bariere psihologice

Barierele psihologice sunt de multe feluri, dar ele pot fi încadrate în unul din următoarele tipare:

Fuziunea cu gânduri negative

Fuziunea înseamnă să fim prinși în gândurile noastre și să le permitem să ne domine comportamentele.

  • „E prea târziu să mă apuc acum…”
  • „A mers la altcineva, dar asta nu înseamnă că va merge și la mine…”
  • „Mai am multe de învățat…”
  • „Sunt prea ocupat(ă), dar de-aș avea mai mult timp…”
  • „Eu nu pot să fac asta…”
  • „Dacă (nu) mă luam după altcineva…”
  • „De ce să mă chinui dacă oricum voi da greș…”

Țeluri nerealiste

Dacă un obiectiv nu este realist sau realizabil, am putea renunța, da greș sau nici măcar nu am începe un demers. De asemenea, trebuie să fim capabili să alocăm resursele necesare pentru a lucra la obiective, resurse precum timp, bani, cunoștințe, abilități, energie și sănătate fizică.

  • „Vreau să slăbesc 10 kilograme în 3 săptămâni.”, deși poftești la tot felul de mâncăruri și nu te poți abțina din a „gusta” din fiecare bunătate.
  • „Vreau să alerg la maraton.”, deși nu ai alergat în viața ta mai mult de 30 de minute legate.
  • „Vreau să obțin 100.000 Euro în 6 luni.”, deși doar la lotto sau prin vreo moștenire de la o mătușă ai putea obține o asemenea sumă așa repede.
  • „Vreau să fac un tort de nuntă cu 5 nivele.”, deși n-ai mai făcut niciodată o prăjitură.

Evitarea disconfortului

Pentru a face o schimbare, trebuie să ieșim din zona noastră de confort. Acest lucru poate provoca sentimente negative precum anxietate sau frică. Dacă nu suntem dispuși și capabili să acceptăm disconfortul, vom bate pasul pe loc și nu vom putea avansa către obiectivul stabilit.

  • „Va fi greu…”
  • „Va trebui să renunț la tot ceea ce-mi place să mănânc…”
  • „Îmi va fi foame…”
  • „Voi fi obosit(ă)…”
  • „Nu am chef să învăț atâtea…”
  • „Îmi rămâne prea puțin timp liber…”

Valori străine de tine

„Care e scopul?”, „De ce să mă chinui atâta?” sunt întrebări care se nasc atunci când nu ai un motiv personal întemeiat ca să faci un pas înainte.

  • „Vreau să slăbesc 5 kilograme…”, dar dacă te-ai uita obiectiv în oglindă ai vedea că n-ai nevoie. Și în subconștient știi și tu asta, de aici cel mai probabil și lipsa de motivație.
  • „Nu mă duc la petrecere pentru că sunt la dietă…”, dar nu te forțează nimeni să nu-ți respecți dieta.
  • „Mâine dimineață voi alerga 3 ture în jurul cartierului.”, deși nu-ți face plăcere nici să alergi, nici să te trezești prea devreme.

Dacă obiectivul sau comportamentele care te ajută să îți atingi obiectivele nu sunt semnificative, importante sau aliniate cu valorile tale, este foarte probabil să îți pierzi motivația.

Cum poți să treci peste barierele psihologice?

Cum barierele psihologice pot fi încadrate în unul din cele patru tipare menționate anterior, ca să treci peste aceste bariere trebuie să… „spargi tiparele”.

Desprinde-te de gândurile negative

Trebuie să identifici acele gânduri care te rețin și să te îndepărtezi de ele.

Observă gândurile pentru ceea ce sunt: nimic mai mult sau mai puțin decât o grămadă de cuvinte în capul tău.

Te poți desprinde de gândurile negative aplicând următoarea metodă în doi pași:
  1. Fă un pas înapoi și observă gândul atunci când apare;
  2. După ce l-ai observat, fă încă un pas înapoi și conștientizează că este doar un gând și te definește doar atât cât îi permiți tu.

De exemplu:

  • În loc de „E prea târziu să mă apuc acum.”, spune „Mă gândesc că e prea târziu să mă apuc acum.”. După ce ai observat gândul, spune „Mi-am dat seama că mă gândesc că e prea târziu să mă apuc acum, dar oare chiar este așa?”
O altă metodă de a te desprinde de gândurile negative este personificarea lor:

Când apare un gând negativ, dă-i un titlu precum „Povestea sunt prea bătrân(ă) pentru asta” sau „Povestea nu am timp pentru asta”.

Dacă gândurile negative apar prea des, spune-ți: Iată din nou, vechea poveste „Sunt prea bătrân(ă)…”/”Nu am timp…”.

Stabilește-ți obiective realiste

Dacă ne stabilim un țel nerealist, avem două variante:

  1. fie putem să stabilim un nou obiectiv, care să fie unul realist;
  2. fie putem să stabilim un obiectiv intermediar, pentru a dobândi resursele necesare, cum ar fi timp, bani, abilități etc.
Exemple de obiective noi, realiste:
  • În loc de „Vreau să slăbesc 10 kilograme în 3 săptămâni.” spune „Vreau să slăbesc câte 100-200 grame zilnic, timp de 3 săptămâni”
  • În loc de „Vreau să alerg la maraton.” spune „Vreau să alerg 2 kilometri fără oprire.”
  • În loc de „Vreau să obțin 100.000 Euro în 6 luni.” spune „Vreau să-mi măresc veniturile în fiecare lună și să economisesc din ce în ce mai mult până ating suma de 100.000 Euro.”
Exemple de obiective intermediare care să te ajute să dobândești resursele necesare atingerii obiectivelor mari
  • Timp: analizează cum îți petreci timpul zilnic și vezi unde ai timp morți în care nici nu te relaxezi și nici nu faci ceva constructiv pentru a-ți atinge obiectivele.
  • Bani: economisește câte puțin în fiecare lună și nu te atinge deloc de acei bani și/sau caută o sursă nouă de venit (job nou, afacere proprie).
  • Abilități: înscrie-te la un curs care să te ajute să dobândești ceea ce-ți lipsește pentru a-ți atinge obiectivul.

Acceptă disconfortul

Toată lumea care vrea să schimbe ceva la viața lor va trebui să accepte o doză de disconfort. În loc să te ferești de acesta, acceptă-l! Dacă nu suntem dispuși să acceptăm disconfortul, nu vom putea avansa. Normalizarea disconfortului ne poate ajuta să acceptăm că el face parte din proces.

Vor exista momente în care nu vei mai vrea să faci asta și momente în care vei dori să renunți complet. Acceptă că vei avea aceste gânduri și ele nu vor avea putere asupra comportamentului tău.

Care-s valorile tale?

Dacă nu mai simți motivația pentru a face ceva, gândește-te în primul rând la motivul pentru care vrei să faci acel lucru:

  • „De ce mi-am stabilit acest obiectiv?”
  • „Obiectivul este aliniat cu valorile mele?”
  • „Acest obiectiv mă va duce în direcția în care vreau să merg?”
  • „Cum va fi diferită viața mea dacă îmi voi atinge obiectivul?”
Exemplu de obiectiv aliniat cu valorile tale

Dacă scopul tău este să slăbești pentru că atunci când vei atinge acest obiectiv vei avea mai multă încredere în tine, te vei simți mai confortabil în propria piele și vei începe să spui da lucrurilor la care acum spui nu, atunci ai un motiv și o motivație mai profundă pentru care vei face pașii necesari care te vor ajuta să-ți atingi scopul.

Prin urmare, atunci când apar barierele psihologice, amintește-ți ce ai de făcut pentru a-ți îndeplini visele.

1 Comment

  1. […] tiparul de stres învățând să te calmezi înainte de a fii nevoit(ă) să ieși în evidență. Obișnuiește-te cu ieșirile din zona de confort. Obișnuiește-te cu disconfortul, pentru că acesta va dispărea odată cu micile victorii. Nu uita, fiecare pas în afara zonei de […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *